Felsökning

Eric Birgersson 26 sep , 2018

Om dina tjänster via din fiberanslutning inte fungerar som de skall så kan du själv göra en enklare felsökning enligt följande anvisningar:

  • Kontrollera att minst två lampor på mediaomvandlaren lyser. Om ingen lampa lyser kontrollera att mediaomvandlaren får ström och att den är påslagen. Om bara en lampa lyser finns ingen signal genom fibern. Åtgärd: Gör felanmälan till din tjänsteleverantör (ex. vis Com Hem, Bahnhof eller annan). Felanmälan skall ej göras till IP Only eller till fiberföreningen.
  • Om två lampor på mediaomvandlaren lyser, koppla loss nätverkskabeln från routern och stäng av denna. anslut datorn direkt till mediaomvandlaren. Kontrollera om din internetanslutning börjar fungera. OBS: Det kan ta någon minut innan datorn får kontakt. Åtgärd: Gör felanmälan via din tjänsteleverantör.
  • Om din internetanslutning fungerar vid direktkoppling mellan mediakonverteraren och din dator så är felet i din router. Om inte en omstart av denna hjälper så kan du göra en fabriksåterställning, se närmare instruktioner för just din router. Har du köpt den via din tjänsteleverantör så kan ofta deras tekniska support hjälpa till med vidare felsökning.De flesta routrar har LED-lampor för de olika anslutningarna. I normal drift bör strömlampan, WAN (Internet) och Wifi/WLAN lysa. Ansluter du din dator med kabel så skall även en sådan lampa lysa. Se bild.
  • Om internet startar upp när datorn är direktansluten men inte över det trådlösa nätverket saknas troligen nätverksnyckeln eller är felaktig varför denna kan behövas skrivas in på nytt. Detta kan hända om datorn uppdaterats. Åtgärd: Skriv in nätverksnyckeln igen. Den finns i regel på en dekal på routern. Har du köpt den via din tjänsteleverantör så kan ofta deras tekniska support hjälpa till med vidare felsökning.
  • Långsamt internet kan bero på flera orsaker. Den vanligaste är att datorn är upptagen med något annat som t ex en uppdatering eller att nätet är segt av någon anledning. Microsoft släpper större uppdateringar den andra tisdagen i varje månad. Dessutom uppdaterar Microsoft Windows 10 två gånger varje år (vår och höst). Apple uppdaterar iOS (för telefoner och paddor) regelbundet och MacOS (för Macintosh datorer) ibland. Åtgärd 1: Starta om enheten. Den kommer då att tala om om den håller på med uppdateringar. Enheten skall helst vara avstängd i två minuter före omstart. Åtgärd 2: Mät hastigheten med hjälp av bredbandskollen http://www.bredbandskollen.se/ Använder du trådlöst nätverk kan felet mycket väl ligga där. Kontrollmät gärna med kabel för att se om felet är i ditt lokala nätverk eller i din fiberanslutning.
  • Har du problem med IP-telefoni eller din TV via Com Hem så hänvisar vi till Com Hems hemsida som har utmärkta felsökningsguider. https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok